VS legt plannen voor om Chinese schepen met havenheffingen te belasten, gericht op het herstel van de Amerikaanse scheepsbouw en het uitdagen van China's dominantie. Heffingen variëren per lading en stijgen jaarlijks. Experts waarschuwen voor handels
De Verenigde Staten hebben plannen aangekondigd om havenheffingen op te leggen aan Chinese schepen. Dit beleid is bedoeld om de scheepsbouw in de VS te stimuleren en de dominantie van China in deze sector aan te vechten.
Vanaf half oktober zullen Chinese scheepseigenaren en -operators een heffing van $50 per ton lading moeten betalen. Deze kosten zullen de komende drie jaar jaarlijks stijgen. Hoewel de maatregel minder streng is dan aanvankelijk voorgesteld, zijn er zorgen dat het de wereldhandel verder kan verstoren.
Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken reageerde kritisch:
Deze heffingen zullen de prijzen voor Amerikaanse consumenten verhogen en zullen de Amerikaanse scheepsbouw niet nieuw leven inblazen.
De US Trade Representative (USTR) verdedigde het besluit met de stelling:
China heeft zijn dominantiedoelstellingen grotendeels bereikt, wat Amerikaanse bedrijven, werknemers en de economie ernstig benadeelt.
De heffingen gelden voor Chinese scheepseigenaren en operators van schepen die in China zijn gebouwd. De kosten worden berekend op basis van het gewicht van de lading, het aantal containers of het aantal voertuigen aan boord. Voor bulkcarriers geldt een tarief per ton, terwijl containerschepen worden belast per container.
Het basisbedrag van $50 per ton zal de komende drie jaar jaarlijks met $30 per ton stijgen. Voor schepen die in China zijn gebouwd, begint de heffing bij $18 per ton of $120 per container, met een vergelijkbare jaarlijkse verhoging. Niet-Amerikaanse schepen die auto's vervoeren, worden belast met $150 per voertuig.
De heffing wordt per reis toegepast, met een maximum van vijf keer per jaar. Lege schepen die Amerikaanse havens aandoen voor bulkexport, zoals kolen of graan, zijn vrijgesteld. Ook schepen die goederen tussen Amerikaanse havens vervoeren, of naar Caribische eilanden en Amerikaanse territoria, vallen buiten de regeling.
De USTR heeft besloten om geen extra kosten op te leggen op basis van de omvang van een vloot of toekomstige orders van Chinese schepen, zoals eerder overwogen. De uiteindelijke heffingen zijn aanzienlijk lager dan een voorstel uit februari, waarin tot $1,5 miljoen per havenbezoek werd overwogen.
Over drie jaar volgt een tweede fase van maatregelen, waarbij Amerikaanse LNG-schepen worden bevoordeeld. Deze beperkingen zullen geleidelijk worden uitgebreid over een periode van 22 jaar.
Deskundigen wijzen erop dat de wereldhandel al wordt verstoord door bestaande Amerikaanse tarieven. Een handelsgroep meldde dat ladingen die oorspronkelijk naar de VS bestemd waren, nu worden omgeleid naar Europese havens. Bedrijven waarschuwen dat dit de prijzen voor Amerikaanse consumenten zal opdrijven.
Sinds januari heeft de Amerikaanse regering tarieven tot 145% op Chinese importen ingevoerd. Andere landen krijgen te maken met een algemeen tarief van 10%, tenminste tot juli. In sommige gevallen kunnen de totale heffingen op Chinese goederen oplopen tot 245%.
Volgens Marco Forgione van het Chartered Institute of Export & International Trade leiden deze maatregelen tot opstoppingen in havens, vooral in de EU en het VK.
We zien een duidelijke toename van schepen die van China naar Europa worden omgeleid.
In het eerste kwartaal van 2025 steeg de Chinese import in het VK met ongeveer 15% en in de EU met 12%. Forgione schrijft dit toe aan het handelsbeleid van de VS en waarschuwt voor hogere consumentenprijzen door onzekerheid en logistieke problemen.
Sanne Manders van Flexport bevestigt dat havens in Europa, waaronder Rotterdam en Barcelona, onder druk staan door stakingen en toegenomen handelsstromen.
Als meer lading naar Europa wordt omgeleid, kan dit tot verdere congestie leiden.
Hij verwacht dat bedrijven hun toeleveringsketens zullen herzien.
Internationaal Schuldenregister
Zorg ervoor dat uw financiële geschiedenis echt schuldenvrij is met een gedetailleerde controle in het schuldenregister.