Volvo Cars ziet verkoop met 12% dalen in mei door tariefuitdagingen. Elektrische modellen maken 44% uit van de verkoop. Kostenbesparende maatregelen leiden tot banenverlies.
De verkoopcijfers van Volvo Cars zijn in mei met 12% gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2024. De Zweedse autofabrikant verkocht wereldwijd 59.822 voertuigen, een daling die mede wordt toegeschreven aan de recente invoering van Amerikaanse importheffingen op auto's.
Elektrische modellen, inclusief zowel volledig elektrische voertuigen als plug-inhybrides, vertegenwoordigden 44% van de totale verkoop in mei. Dit is een aanzienlijke terugval vergeleken met mei 2024, toen dit aandeel nog 66% bedroeg. Volledig elektrische auto's waren goed voor 21% van de verkoop, terwijl plug-inhybrides 23% uitmaakten.
Het best verkochte model in mei was de XC60, met 19.408 verkochte exemplaren. Hoewel dit iets minder is dan de 20.507 eenheden in mei 2024, bleef het model wel de marktleider. De XC40/EX40 volgde op de tweede plaats met 14.892 verkochte eenheden, een stijging ten opzichte van de 13.640 eenheden in dezelfde periode vorig jaar.
De XC90 sloot de top drie af met 8.794 verkochte exemplaren in mei 2025, tegenover 9.072 eenheden in mei 2024. Deze cijfers onderstrepen de uitdagingen waarmee de autofabrikant te maken heeft in een veranderende markt.
Volvo Cars, met haar hoofdkantoor in Göteborg (Zweden), telde eind december 2024 ongeveer 42.600 voltijdse werknemers. Het bedrijf heeft productiefaciliteiten in onder meer de Verenigde Staten, België en China.
Als onderdeel van een breder kostenbesparingsplan heeft Volvo Cars aangekondigd dat er 3.000 banen zullen verdwijnen. Deze maatregel moet de onderneming naar verwachting zo'n SEK 18 miljard (€1,6 miljard) besparen. Het merendeel van de ontslagen betreft kantoorfuncties in Zweden, wat neerkomt op ongeveer 15% van het administratieve personeel. Daarnaast worden zo'n 1.000 consultantcontracten beëindigd.
Eerder in mei had Volvo Cars al 5% van het personeel in de fabriek in Ridgeland (South Carolina) ontslagen, wat overeenkwam met 125 banen. Deze herstructureringen zijn volgens het bedrijf noodzakelijk om de langetermijnstrategie te verwezenlijken en een basis te leggen voor winstgevende groei.
"Volvo Cars blijft vastberaden in haar ambitie om een volledig elektrisch merk te worden, aangezien dit segment het snelst groeit en wij voorop willen lopen in deze transitie,"
aldus een officiële verklaring van het bedrijf.
In 2021 kondigde Volvo Cars nog aan dat al haar modellen tegen 2030 elektrisch zouden zijn. Dit doel is echter uitgesteld vanwege marktonzekerheden, waaronder invoerheffingen op elektrische voertuigen in verschillende landen.
Naast de impact van tarieven worden Europese autofabrikanten ook geconfronteerd met lagere verkoopcijfers en stijgende materiaalkosten. Verschillende grote spelers, zoals Nissan, Ford, Volkswagen en Tesla, hebben de afgelopen maanden eveneens personeelsinkrimpingen aangekondigd in een poging om efficiënter te opereren in de huidige economische omstandigheden.
Internationaal Schuldenregister
Zorg ervoor dat uw financiële geschiedenis echt schuldenvrij is met een gedetailleerde controle in het schuldenregister.