Volkswagen Group ziet winst kelderen door Amerikaanse tarieven, ondanks groei in elektrische voertuigen en hogere omzet. Lees meer over de impact op de autosector.
De Volkswagen Group heeft te maken met een aanzienlijke daling in prestaties als gevolg van de risico's die gepaard gaan met Amerikaanse importheffingen. De Duitse autofabrikant meldde voor het eerste kwartaal van 2025 een daling van de operationele winst met ongeveer 37% ten opzichte van het voorgaande jaar, tot €2,9 miljard.
De omzet steeg licht met 3% tot €78 miljard in de eerste drie maanden van dit jaar, vergeleken met dezelfde periode in 2024. Het aantal verkochte voertuigen bedroeg ongeveer 2,1 miljoen, een stijging van 1% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.
Wereldwijd nam het aandeel van volledig elektrische voertuigen (BEV) in de leveringen toe van 6% naar 10% op jaarbasis. In West-Europa steeg het aandeel van BEV's van 9% naar 19%, waarbij een op de vier geregistreerde elektrische auto's afkomstig was van de Volkswagen Group.
De wereldwijde auto-industrie blijft kwetsbaar voor veranderingen in Amerikaanse importtarieven, vooral vanwege de sterk geglobaliseerde toeleveringsketens. Veel fabrikanten zijn afhankelijk van productiefaciliteiten buiten de Verenigde Staten, waardoor handelsbeperkingen directe gevolgen kunnen hebben.
Hoewel recente aanpassingen aan de heffingen de druk op fabrikanten enigszins kunnen verlichten, hebben bedrijven al te maken gehad met aanzienlijke gevolgen. Het kan enige tijd duren voordat de volledige impact van deze wijzigingen zichtbaar wordt in de sector.
Arno Antlitz, CFO en COO van Volkswagen AG, gaf in een verklaring aan:
"Zoals verwacht, kende de Volkswagen Group een wisselvallige start van het boekjaar. Onze voertuigen worden goed ontvangen, met een sterke toename van bestellingen in West-Europa."
Hij benadrukte dat een op de vijf verkochte auto's in West-Europa nu volledig elektrisch is, maar dat deze marktgroei tegelijkertijd druk zet op de winstgevendheid. "Een operationele marge van ongeveer vier procent laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is," voegde hij toe.
Volkswagen verwacht voor het lopende jaar een omzetstijging van maximaal 5% ten opzichte van 2024. De operationele winstmarge wordt geraamd tussen 5,5% en 6,5%, exclusief eventuele gevolgen van lopende handelstarieven.
De netto kasstroom in de autodivisie wordt geschat op €2 tot €5 miljard, terwijl de netto liquiditeit naar verwachting tussen €34 en €37 miljard zal liggen. De groep benadrukt haar voornemen om een robuust financieel beleid te blijven voeren, ondanks de onzekere economische omstandigheden.
Internationaal Schuldenregister
Zorg ervoor dat uw financiële geschiedenis echt schuldenvrij is met een gedetailleerde controle in het schuldenregister.