Ryanair-CEO Michael O'Leary staat mogelijk op een bonus van €100 miljoen als de aandelenkoers boven €21 blijft. Kritiek op governance en service groeit. #Ryanair #Luchtvaart
Michael O’Leary, de CEO van Ryanair, staat mogelijk op het punt een bonus van €100 miljoen te ontvangen, aangezien de aandelenkoers van de budgetluchtvaartmaatschappij op een recordhoogte blijft. Volgens de voorwaarden moet de koers minstens 28 opeenvolgende dagen op of boven €21 blijven om de uitbetaling te activeren.
Op maandagochtend noteerde het aandeel Ryanair op €23,8. Sinds 2 mei heeft de koers zich al 25 dagen boven de vereiste drempel bevonden, wat betekent dat de 28-dagen-voorwaarde nog deze week vervuld zou kunnen worden. Eerder bleef het aandeel slechts vijf dagen boven deze grens, in maart van het voorgaande jaar.
O’Leary verdedigde de mogelijke bonus door te benadrukken dat hij uitzonderlijke waarde voor de aandeelhouders creëert. "In een tijd waarin topvoetballers en -trainers €20 tot €25 miljoen per jaar verdienen, vind ik dit een redelijke vergoeding," aldus de CEO in een recente verklaring.
Er zijn echter aanvullende voorwaarden verbonden aan deze bonus. O’Leary zou de uitbetaling pas in 2028 ontvangen, mits hij tot dan toe aanblijft bij Ryanair. Deze clausule werd in 2019 in zijn contract opgenomen en in 2022 verlengd bij de hernieuwing van zijn aanstelling voor nog eens vijfeneenhalf jaar.
O’Leary leidt Ryanair sinds 1994 en heeft het bedrijf omgevormd tot een van de grootste budgetmaatschappijen van Europa. Volgens Forbes behoort hij tot de rijkste zakenlieden van Ierland, met een geschat vermogen van €1 miljard.
Recent boekte Ryanair een winst van €1,6 miljard over het afgelopen boekjaar, wat de aandelenkoers een impuls gaf. Daarnaast kondigde het bedrijf een aandelenterugkoopprogramma van €750 miljoen aan, wat eveneens bijdroeg aan de stijging.
Desondanks kampt Ryanair met kritiek over onder meer de kwaliteit van de boardingprocedure, zitplaatsen, catering en hygiëne. Ook kondigde de maatschappij een prijsverhoging van 5% tot 6% aan voor 2025, vanwege de impact van lagere ticketprijzen op de winst.
Daarnaast is er controverse over consumentenrechten, zoals extra kosten voor stoelkeuze, grotere handbagage en hoge tarieven voor het printen van boardingpasses op de luchthaven. Spanje heeft Ryanair en andere budgetmaatschappijen hierom recent beboet.
O’Leary’s potentiële bonus heeft ook vragen opgeroepen over het corporate governance-beleid van Ryanair, waaronder diversiteit en transparantie in het bestuur, de aanpak van de COVID-19-pandemie en arbeidskwesties.
Analisten van Barclays wezen erop dat het aandelenterugkoopprogramma de koers mogelijk langer boven de vereiste drempel kan houden, wat de bonusvoorwaarden ten goede komt.
Internationaal Schuldenregister
Zorg ervoor dat uw financiële geschiedenis echt schuldenvrij is met een gedetailleerde controle in het schuldenregister.